Mana Pergi Telor Pemimpin UMNO ?

Tak dengar kah setiap hari Dajjal & The Gang menyalak, meracun fikiran rakyat?

Tak nampak kah si Baju Hitam nak jatuhkan kerajaan?

Tak baca kah tulisan Red Bean Army yang terus mempertikai Perlembagaan Persekutuan?

Tak lihat kah perbuatan Cina DAP yang terang-terang tak sukakan Islam?

Jadi, mana suara-suara kamu?

Apakah kau harap Najib dan Zahid sahaja bekerja?

Apa kau harap mereka berdua sahaja perlu berteriak kiri dan kanan?

Apa kah kerana orang suratkabar, orang TV tak masukkan suara dan gambar kau? Nak glamor sahaja? Nak berlakon?

Tak ada cara lain ka kalau nak berjuang? Tak kan nak masuk TV dan nama masuk suratkabar baru nak berjuang?

Apakah kau pemimpin UMNO jumud? Tak ada idea? Hanya nak duduk di kerusi empok?

Apakah kau hanya jaga orang-orang kau? Apabila berlaku pertandingan dalam UMNO baru kau nak sibuk?

Kenapa kau biarkan NGO-NGO  Melayu sahaja bersuara lantang ?

Kenapa biarkan Bloggers-bloggers sahaja yang sibuk berjuang di alam maya? Mana suara kau?

Tahukah kau bahawa ramai rakyat Melayu biasa berjuang tanpa jawatan, tanpa bayaran?

Kenapa suara kalian pemimpin UMNO suam-suam kuku? Melepas batuk ditangga?

Dah lama aku perhatikan situasi ini. Sampai bila lagi?

Adakah kau mau sedar bila sahaja UMNO jatuh?

Aku sayang UMNO…

 

BN menanglah…

TAJUK tersebut sudah membawa mesej jelas bahawa BN telah pun diberi mandat oleh rakyat pada PRU-13.

Menang tetap menang. Apatah lagi kemenangan itu diiktiraf dan diperakukan oleh para pemerhati antarabangsa.

Awang ulangi BN menang. Maka usahlah segan-segan dan menyorokkan kepala apabila terus diserang oleh pakatan pembangkang yang gagal membentuk kerajaan pusat.

Bangkitlah melawan segala tohmahan. Jangan biarkan kelompok yang kalah kelihatan menang.

Awang harap semua pemimpin BN termasuk menteri dan menteri besar serta ketua menteri lebih agresif mempertahankan kemenangan.

Lebih-lebih lagi sayap parti, janganlah pasif.

Tampillah dengan lebih menyakinkan untuk menjawab gelombang penipuan dan manipulasi pembangkang terutama DAP dan PKR, yang sudah melampau.

Sampai bila mahu mengharapkan pemimpin-pemimpin badan bukan kerajaan (NGO), ahli-ahli akademik dan pihak-pihak yang pro BN untuk menjadi perisai?

Awang harap sangat para pemimpin pelapis dan muda BN memperbaharui iltizam melawan pembangkang apatah lagi ketika parti dan kerajaannya diasak habis-habisan.

Mahu jawatan dan kedudukan tetapi mengambil jalan selamat dalam karier politik. Dalam perjuangan, belajarlah mengambil risiko dan bersedialah untuk bermandi lumpur.

Sejak keputusan PRU-13 pada 5 Mei lepas, Awang naik bosan melihat sindrom senyap dan malu.

Hanya segelintir pemimpin BN ke hadapan sementara yang lain menyerahkan kepada Perdana Menteri, Najib Tun Razak dan timbalannya, Muhyiddin Yassin memikul beban.

Sikap sedemikian hanya memberi isyarat yang salah dan mengelirukan kepada majoriti rakyat yang telah memberi mandat kepada BN.

Selain inilah masa untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat semua kaum dan menunaikan segala janji, inilah juga masa untuk tampil lebih lantang, yakin dan sistematik dalam menyanggah pembangkang.

Lebih-lebih lagi kepada UMNO. Inilah masa untuk bersama-sama Najib membawa kebangkitan baharu. Hargailah sokongan orang Melayu dengan menggilap perjuangan UMNO dan memperkukuhkan lagi perpaduan dalam parti. Tetapi sebelum itu tolong bangkit pertahankan kemenangan ini. Inilah masanya. Tolonglah…

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130526/re_04/BISIK—BISIK-AWANG-SELAMAT#ixzz2UNbmWZlQ
© Utusan Melayu (M) Bhd

Bagus Sangatkah Budak Ini?

Bagus sangatkah dia? Dia sekolah mana dulu?

Masuk Stanford pakai biasiswa siapa ya?

Siapa ajar awak untuk ugut akhbar berjasa untuk orang Melayu?

Siapa lebih tua, awak ka atau Utusan? Siapa yang lebih banyak berjasa?

Awak ‘consider’ diri awak bangsa apa?

Apa definasi awak tentang perkauman (rasis) Melayu? Awak malu jadi Melayu?

Boleh tau berapa banyak pengorbanan awak untuk kecemerlangan Melayu?

Berapa banyak syarikat awak dah tubuh ya? Ada teringat DEB?

Awak kerja untuk siapa? Visi awak ka atau mengerjakan visi orang lain?

Ada teringat nak tolong bangsa dan agama awak?

Boleh tau samada awak ada pelan untuk meningkatkan ekonomi bangsa awak? atau awak hanya ingat ekonomi diri awak?

Adakah orang bijak (smart) dan orang berhemah tinggi (wise) sama perangainya macam awak ni?

images

Azran Osman-Rani cemuh Utusan Malaysia dakwa akhbar rasis

KUALA LUMPUR 12 Mei – Seorang ahli korporat Melayu baharu yang berkhidmat dengan syarikat Air Asia milik Tan Sri Tony Fernandes mencemuh Utusan Malaysia sebagai akhbar rasis.

Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia-X, Azran Osman-Rani membuat kenyataan menerusi akaun Twitter serta Facebook miliknya untuk menyatakan pendirian meluatnya terhadap Utusan Malaysia yang dilabelnya tidak mewakili Melayu Malaysia.

Azran secara terbuka menerusi kedua-dua akaun laman sosial miliknya itu menyalahkan Utusan Malaysia sebagai rasis kerana menyiarkan artikel di muka hadapan akhbar itu bertajuk Apa lagi Cina mahu pada 7 Mei lalu.

Menerusi akaun Facebook beliau, Azran menulis: “I am Malaysian. I am anti-racism. I am disgusted by Utusan’s editorial stance. (Saya rakyat Malaysia. Saya anti-perkauman. Saya meluat dengan pendirian pengarang Utusan).”

Dalam akaun Twitter pula, beliau juga menyatakan pihaknya menarik balik iklan AirAsia di Utusan.

Azran turut menyifatkan Utusan Malaysia sudah tidak relevan dengan jumlah pembaca semakin merosot, walaupun hakikatnya jualan akhbar ini bukan sahaja tidak merosot, malah meningkat sebanyak 1,000 naskhah sehari.

“Utusan sudah lama tidak relevan. Jumlah pembaca merosot kerana minda pengarang sempit. Utusan tidak mewakili Melayu Malaysia,” tulis ahli korporat Melayu baharu itu.

Utusan Malaysia pada 7 Mei lalu menyiarkan laporan muka hadapan bertajuk ‘Apa lagi Cina mahu?’ yang mempersoalkan undi kaum Cina yang menyokong DAP hampir 100 peratus.

Laporan berkenaan mendapat liputan meluas sehingga seorang wartawan berketurunan Cina mempersoalkannya di hadapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada sidang akhbar beliau.

Bagaimanapun, Najib dengan tenang menjawab: “Awak salahkan Utusan, bagaimana pula akhbar berbahasa Cina? Adakah anda kata sesetengah orang memperkatakan benda yang betul setiap masa?.”

Dalam pada itu, Azran turut memperlekehkan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) apabila menyifatkan bahawa fikiran sempit pertubuhan itu yang membuatkan orang Melayu terkebelakang.

“Perkasa? I think Malaysia has proven that they are irrelevant. Its Perkasa’s narrow-mindedness that’s holds Malays back. (Perkasa? Saya fikir Malaysia telah membuktikan bahawa mereka tidak relevan. Fikiran sempit Perkasa yang menyebabkan Melayu ketinggalan.)”

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130513/px_26/Azran-Osman-Rani-cemuh-Utusan-Malaysia-dakwa-akhbar-rasis#ixzz2T8tqyUqJ
© Utusan Melayu (M) Bhd

Apa Lagi Orang Cina Mahu?

KUALA LUMPUR 6 Mei – Masyarakat Cina gagal dalam usaha mereka untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang orang Melayu menjadi terasnya.

Kegagalan itu sudah tentulah mengecewakan mereka yang amat berharap dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ia menjadi medan untuk mereka ‘menguburkan’ UMNO melalui kejayaan pakatan pembangkang.

Biarpun mereka melakukan gerakan yang dilihat bersepadu di seluruh negara dengan memastikan hampir semua undi diberikan kepada parti cauvinis, DAP dan calon-calon pakatan pembangkang lain khususnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) namun ia belum cukup menumbangkan kepimpinan BN yang UMNO menjadi tonggak utama.

Justeru tidak hairanlah, semalam puak-puak yang dianggap tidak tahu mengenang budi ini melakukan tindakan yang memualkan apabila melancarkan apa yang dipanggil silent walk.

Program itu bertujuan menyatakan protes kononnya PRU-13 dijalankan secara tidak bersih dan mereka mahu rakyat bangkit melakukan protes berjalan secara senyap di kompleks-kompleks membeli-belah.

Malahan dalam laman Facebook dan Twitter tersebar gambar perbuatan biadab sekumpulan remaja Cina yang bergambar bersama Jalur Gemilang yang diterbalikkan.

Persoalannya apa lagi yang puak- puak ini mahu dalam bahasa mudah, ‘apa lagi orang Cina mahu’! Tidak cukupkah DAP memenangi 38 kerusi daripada 51 kerusi yang parti itu tandingi dan seterusnya menjadikan ia parti dominan dalam pakatan pembangkang.

Mungkin kekecewaan mereka biarpun diberi layanan yang begitu istimewa oleh kerajaan BN kerana pakatan pembangkang gagal memerintah.

Mereka membuat percaturan jika pakatan pembangkang menang ia akan membolehkan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri Kedua.

Melalui cara itu, mereka berharap ia boleh dijadikan platform untuk membuat pelbagai tuntutan termasuklah mungkin menganggu gugat hak orang Melayu yang sudah termaktub dalam Perlembagaan.

Hakikatnya, masyarakat Cina sememangnya sudah lama menyimpan hasrat untuk memiliki kuasa politik yang kuat.

Berikutan kesediaan PKR dan Pas bekerjasama dengan DAP, masyarakat Cina melihat PRU-13 peluang terbaik, justeru mereka keluar habis-habisan mengundi dan memberi isyarat untuk menolak BN.

Segala kebaikan yang ditunjukkan Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempelopori gagasan 1Malaysia langsung tidak dihargai.

Malahan kesudian Perdana Menteri melayani dan mempertimbangkan serta bertemu dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) cauvinis Cina, Dong Zhong turut dilupakan begitu sahaja.

Begitu juga dengan pelbagai program, projek dan tuntutan masyarakat Cina yang hampir keseluruhannya dilaksana dan dipenuhi oleh kerajaan BN.

Tetapi ternyata, mereka menjadi kelompok yang tidak tahu membalas budi. Mereka hanya bijak bersandiwara di hadapan pemimpin-pemimpin BN dengan tujuan memperoleh apa yang mereka hajati.

Apa yang mereka pohon diluluskan tetapi undi diberi kepada DAP. Kini mereka cuba pula hendak mencetuskan suasana tidak tenteram apabila melakukan pelbagai protes yang boleh membangkitkan kemarahan orang Melayu.

Kelompok seumpama ini perlu diperingatkan bahawa jangan sampai mereka dilihat terlalu melampau untuk membuat tuntutan politik mereka kerana kesabaran orang Melayu ada hadnya.

Dan apa yang pasti seperti mana kata bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam; ”… mereka kata orang Melayu rasis sebaliknya, kali ini mereka sangat rasis.”

Oleh : Zulkiflee Bakar (Utusan Malaysia 7 Mei 2013)

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130507/px_03/Apa-lagi-orang-Cina-mahu?#ixzz2T4NHnBqs
© Utusan Melayu (M) Bhd